Knelpunt/risico

Langdurig zittend chauffeurswerk op een heftruck kan te belastend zijn voor het menselijk lichaam.
Lichaamstrillingen en schokken kunnen leiden tot overbelasting van rug, nek en schouders. Uit onderzoek is gebleken dat de rijstijl van de bestuurder, de soort banden, het gewicht van de heftruck en een juiste afstelling van de stoel van belang zijn voor de uiteindelijke trillingsbelasting.
Het is van belang dat de werkplek zo ingericht is dat klachten zoveel mogelijk worden voorkomen; het zittend werk mag niet leiden tot rug- of andere gezondheidsklachten van de chauffeur.
Naast voor-/achterwaarts moet een heftruckstoel ook in hoogte verstelbaar zijn, zodat zowel een kleine als een lange chauffeur hiervan gebruik kan maken. Hoogte verstelling vraagt ook om een voldoende hoge kooi. Sommige kleinere kooien bieden te weinig ruimte en hebben een hogere opbouw nodig om een persoon voldoende hoofdruimte te geven als de stoel hoog staat. De heftruckstoel zou ook een kantelbare zitting moeten hebben. Door de zitting enige graden achterover te kantelen hebben de benen meer steun, zit je niet alleen op je ‘zitbotjes’ en wordt het afschuiven verminderd.

Maatregel/oplossing

  • Realiseer bij eenzijdige heftruck chauffeurstaak een optimale zitwerkplek. Let daarbij op voldoende instelmogelijkheden bij aanschaf van een heftruckstoel (zie toelichting).
  • Beperk de duur, zorg voor voldoende pauzes met daarin beweging buiten de cabine of zorg voor zoveel mogelijk afwisseling van taken.
  • Geef medewerkers een zitinstructie. 

Toelichting m.b.t. instelmogelijkheden:

  • De bediening is eenvoudig en op de tast te bedienen.
  • De stoel is voorzien van een Nederlandse handleiding over de bediening en het onderhoud.
  • De hoek tussen de zitting en de rugleuning bedraagt minimaal 100º.
  • De stoel is in hoogte instelbaar met een bereik van minimaal 13 cm.
  • De stoel is voor- en achterwaarts instelbaar met een bereik van minimaal 20 cm.
  • De zittingdiepte is instelbaar en bedraagt minimaal 43 cm.
  • De breedte van de stoelzitting is minimaal 45 cm. En van de rugleuning minimaal 41 cm.
  • De rugleuning geeft een goede steun (bolle vorm in het lage gedeelte) en is minimaal 28 cm hoog, maar vormt door de hoogte geen belemmering bij het omkijken.
  • De bekleding en vulling van de stoel is stroef, vochtdoorlatend en niet-irriterend.
  • De stoel heeft opklapbare en instelbare armleggers.
  • De stoel heeft geen scherpe kanten en geen mogelijkheid tot afklemmen van de vingers.
  • De stoel is voorzien van trillingsdemping en is instelbaar op het gewicht van de bestuurder.
  • Er zijn ook draaibare heftruckstoelen op de markt. Deze voorkomen het werken met een gedraaide rug bij het achteruit rijden.
  • Zorg ervoor dat de vrije ruimte in de cabine boven de stoel minimaal 107 cm is.

Er is gebleken dat 80% van de gebruikers de stoel niet of niet goed instellen. Een heftruck stoel die automatisch instelt op het gewicht van de gebruiker kan dan een oplossing zijn voor het feit dat veel gebruikers de stoel niet instellen. De stoel heeft een luchtbalg die via een luchtpomp op het lichaamsgewicht van de bestuurder wordt ingesteld. De bestuurder hoeft zijn stoel dus niet of nauwelijks meer in te stellen.
Er zijn ook heftruckstoelen die voorzien zijn van een aangepaste schokbreker. Deze past zich automatisch aan het wegdek waarover wordt gereden aan. Door middel van een visuele indicator krijgt de chauffeur informatie over het effect van zijn rijgedrag op de trillingsbelasting.