Knelpunt/risico
Tijdens een drukke dag in het magazijn zit een ongeluk in een klein hoekje. Een heftruckchauffeur die moet uitwijken voor een voetganger of een te krappe bocht neemt, kan zo maar tegen een stellingstaander aanrijden. Als een stellingstaander een knik of deuk heeft, neemt de draagkracht van de stelling af. Zo blijkt uit keuringen en inspectierapporten dat aanrijdschade tot 60% minder draagvermogen kan leiden!
De heftruck heeft zoveel massa en draait in principe aan de achterzijde van het voertuig. Bij het manoeuvreren en het inrijden van de stellingen zijn de staanders van de stelling het meest kwetsbaar. Aanrijdbeschermers kunnen helpen om deze beschadigingen te voorkomen.
Maatregel/oplossing
- Er dienen afdoende aanrijdbeschermers aanwezig te zijn, op de volgende plaatsen:
- zich op de hoeken bevindende staanders van gangen bestemd voor het rijden met een truck, zogenaamde framebeschermers;
- bij onderdoorgangen van palletstellingen;
- zijkant van inrijstellingen, doorrolstellingen indien een heftruck daar schade kan veroorzaken;
- voorzijde van inrijstellingen, doorrolstellingen door stalen beschermers;
- kolommen van verdiepingsvloeren indien met een heftruck onder de vloer wordt gereden.
Op de genoemde plaatsen moeten de stellingstaanders zodanig tegen aanrijdingen worden beschermd dat deze over een hoogte van ten minste 400 mm niet door een heftruck kunnen worden geraakt. Om praktische redenen dienen zij tevens op eenvoudige wijze vervangen te kunnen worden.
- Daarnaast is het belangrijk dat de inrichting van de transportomgeving is aangepast. (Zie hiervoor het Arbocatalogusblad Inrichting transportomgeving.)
- Wanneer ondanks bovenstaande maatregelen en goede werkafspraken, -werkinstructies en toezicht (zie tevens Arbocatalogusblad Gebruik, voorlichting en instructies mobiele arbeidsmiddelen) nog regelmatig schades geconstateerd worden die niet gemeld zijn, kan de zogenaamde Mobile-easykey wellicht uitkomst bieden. Dit gepatenteerde crash detectie systeem bestaat uit een shock sensor en een microfoon. Op het moment dat een shock gesignaleerd wordt, controleert het systeem via een microfoon, gemonteerd in het chassis van het voertuig of het voertuig daadwerkelijk ergens tegenaan is gereden. Als het Easy Key Crash+ systeem een geluidsgolf signaleert die groter is dan de van tevoren ingestelde waarde kan het systeem de machine uitschakelen. Ook gaat er dan een lamp flitsen. De crash melding kan alleen door een bevoegde persoon met een master transponder- sleutel gereset worden, zodat de machine weer gebruikt kan worden. De software van het Easy Key systeem slaat alle gebeurtenissen op zoals het tijdstip van de aanrijding, wie het voertuig op dat moment bestuurde en wie het voertuig daarna weer heeft vrijgegeven.
Framebeschermers
Een stellingframe kan aan de kopse zijde worden beschermd door middel van framebeschermers. Dit zijn stalen beschermers welke doormiddel van ankers aan de grond zijn bevestigd.
Hieronder treft u een aantal voorbeelden aan van framebeschermers
Stalen beschermers worden door middel van ankers aan de voorzijde van een stellingstaander of een gebouwkolom in de grond geplaatst en voorkomen zo dat deze wordt aangereden.
Het is ook mogelijk een stalen kolombeschermer uit te voeren met een rubberbuffer zodat bij eventuele aanrijding de stijlbeschermer mee- en terugveert
Absorptie buffers worden gebruikt om de stijlen van de palletstelling te beschermen tegen aanrijding.
De buffers zijn gemaakt van een flexibele kunststof en zijn voorzien van diverse absorptiekamers welke de schok(ken) opvangen. Ze worden eenvoudig om de stijl geklikt en zijn in de kleuren geel en zwart leverbaar. Door ze ‘om en om’ te plaatsen krijgen ze een signaalfunctie. Om aan de wettelijke eisen te voldoen dienen er minimaal vier absorptiebuffers per stijl te worden geplaatst.
Vangrail
Door gebruik te maken van vangrail in de hoofdgangpaden wordt een veilige goederenstroom gegarandeerd. De vangrail kan tevens worden gebruikt om bouwkundige delen van het magazijn te beschermen zoals kolommen, muren en overige obstakels. Uiteraard wordt de vangrail geleverd in de opvallende signaalkleuren geel of oranje.