ARBO catalogus wijn

Juiste inrichting chauffeurswerkplek

Knelpunt/risico

Langdurig zittend chauffeurswerk kan belastend zijn voor de rug en de ledematen. Het is van belang dat de werkplek zo ingericht is dat klachten zoveel mogelijk worden voorkomen; het zittend werk mag niet leiden tot rug- of andere gezondheidsklachten van de chauffeur.

Maatregel/oplossing

  • Realiseer bij eenzijdige chauffeurstaak een optimale zitwerkplek
  • Beperk de duur, zorg voor voldoende pauzes met daarin beweging buiten de cabine of zorg voor zoveel mogelijk afwisseling van taken
  • Geef medewerkers een zitinstructie 

Toelichting

  • Gebruik een goede trillingsdemping, zoals:
    • Trillingsarm opgehangen cabine.
    • Stoel met trillingsdempende eigenschappen en een juiste instelling
    • Verende as(sen)
    • Juiste bandenspanning.
  • De werkstoel moet goede ondersteuning bieden, met aandacht voor zithoogte, zitdiepte, lendensteun, zijwangen, armleggers, horizontale en verticale trillingsdemping. De stoel moet instelbaar zijn op de lichaamsmaten van chauffeur.
  • Bij langdurig werk is de goede maatvoering en ondersteuning nog belangrijker omdat trillingen en schokken een belangrijke risicofactor zijn voor rugklachten; het lichaam kan in een goede houding deze trillingen en schokken beter opvangen.
  • De bedieningsmiddelen bevinden zich op een goede reikafstand en hoogte en zijn gemakkelijk en licht te bedienen.
  • Geef de chauffeur een zitinstructie over de instelmogelijkheden van de stoel (en bedieningsmiddelen).
  • Pas de rijstijl aan, aan de terreinomstandigheden. Het voorkomt een te grote trilling- en schokbelasting.
  • Voorkom "scheef zitten" door bijvoorbeeld een portemonnee in de achterzak.
  • Wees alert op de noodzaak om de werkplek voor een links- of rechtshandige in te richten.
  • In de cabine is voldoende voet- en beenruimte. De pedaaldruk is kleiner dan 5 kg.
  • Beperk, waar mogelijk, het langdurig zittend werk tot 2 uur achtereen en maximaal 4 uur per dag.
  • Blijf bij een pauze niet in de machine zitten, maar gebruik de pauzes goed. Doe rek- en strekoefeningen. Dit voorkomt veel lichamelijke klachten.
  • Spring niet uit de cabine, want dit kan rugklachten veroorzaken of letsel aan enkels of knieën. Gebruik altijd alle treden.
  • Zorg voor een goede lichamelijke conditie, beweeg elke dag minimaal een ½ uur.