|
![]() |
Algemene inrichtingseisen acculaadstationKnelpunt/risicoBij het laden van accu's komt waterstofgas vrij. Indien waterstof in aanraking komt met zuurstof kan het uiterst ontploffingsgevoelige knalgas ontstaan.Slechts een kleine concentratie waterstof (4 volumeprocenten) kan, in combinatie met een ontstekingsenergie van slechts 0,019 Joule (een lasvonk, elektrische installaties of hete oppervlakten), al catastrofale gevolgen hebben. Wanneer de concentratie waterstof lager is dan ca. 10% van de LEL waarde (Lowest Explosion Level = Laagste Explosie Grens) - dit betekent dat minder dan 0,4% waterstofgas in de lucht aanwezig is - vormen aanwezige ontstekingsbronnen geen risico op explosiegevaar. Alleen bij een beperkt aantal acculaders (richtlijn: maximaal 4) en een vermogen minder dan 2 kW, kan het laden in gewone werkruimtes of magazijnruimtes gebeuren. Ook hier gelden echter specifieke eisen ter voorkoming van brand- of explosiegevaar of letsel van medewerkers bij het vullen van accu's. Maatregel/oplossingIn Nederland kennen we de praktijkrichtlijn ‘Veilig werken bij het laden van tractiebatterijen' (NPR 3299). De NPR 3299 en de ATEX wetgeving zijn een leidraad voor het inrichten van acculaadruimten en acculaadplekken. De praktijkrichtlijn adviseert ook als het gaat om concreet te nemen maatregelenAlleen bij een beperkt aantal acculaders (richtlijn: maximaal 4) en een vermogen minder dan 2 kW, kan het laden in gewone werkruimtes of magazijnruimtes gebeuren. Ook hier gelden echter specifieke eisen ter voorkoming van brand- of explosiegevaar of letsel van medewerkers bij het vullen van accu's. Een acculaadstation moet op een bepaalde plaats in of nabij de werkplaats gelegen zijn, zodat het laadstation snel bereikbaar is. Beide soorten acculaadstations (dus zowel een acculaadstation in het magazijn of werkplaats, als een acculaadstation in een aparte ruimte) moeten voldoen aan de volgende algemene eisen:
Indien natte accu's aanwezig zijn, dienen de volgende veiligheidsmaatregelen in acht genomen te worden:
Nb. Voor een acculaadstation moet in principe een RI&E m.b.t. gasontploffingsgevaar worden opgesteld volgens de NPR 7910-1+ C2 en ATEX wetgeving. Dit is niet nodig indien, aantoonbaar de juiste maatregelen genomen zijn tegen explosiegevaar. Een globale beschrijving van de wijze waarop een acculaadstation ingericht wordt, is beschreven op de site van logistiek Nederland.
Let op losse kabels en opslag AchtergrondinformatieNPR 3299Brochure arbeidsinspectie: Veilig werken in een explosieve atmosfeer Site SZW: explosieve atmosfeer Site logistiek.nl: Hoe richt ik een batterijlaadstation in? Site Laadstation.nl: Inrichten accuruimte www.arbokennisnet.nl of zie dossier explosieveiligheid. |